Opcje widoku
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Reset

Giovani Idee - relacja z podróży - BERGAMO/MEDIOLAN 8-13.10.2015 r.

W dniach 9-11.10.2015r. klasy II D i III B wraz z opiekunami: p. A. Florczak, p. M. Boryn i p. M. Gil, wzięły udział w finale 10-tej edycji konkursu „Cibo, Cultura e Identita” (Jedzenie, kultura, tożsamość), organizowanego przez włoskie stowarzyszenie „Giovani Idee”.

Czwartek, 8 października.
Słońce jeszcze ukryte za nieboskłonem. Miasto w większej części spowite snem, ale Lotnisko im. Fryderyka Chopina nie śpi. Wita Fredrzan rozpoczynających swoją włoską przygodę! Naszą wyprawę do Włoch rozpoczęliśmy już 8.10; tuż po wylądowaniu poszliśmy zwiedzać Bergamo – urocze włoskie miasteczko w regionie Lombardia. Jakież ono piękne! Jak sama nazwa wskazuje, Bergamo Alta, czyli Górne Miasto położone jest na wzgórzu. Rozpoczęliśmy od Piazza Vecchia, czyli placu miejskiego, wybudowanego w XV wieku i stanowiącego przez setki lat centrum kulturalne i polityczne miasta. Kilka ciekawych obiektów – fontanna ufundowana przez weneckiego możnowładcę Alvise Contarini, wieża miejska z XII wieku czy też Palazzo della Ragione, zbudowane w latach 1538-1554. Wszystkim zmęczenie dało się we znaki, ale na słowa „czas wolny” dostaliśmy zastrzyku energii i ruszyliśmy „okupować” pobliskie sklepy i restauracje. Kto nie próbował oryginalnej włoskiej pizzy niech żałuje i jak najszybciej skorzysta z okazji, by poznać jej smak! Choć ceny czasem odejmowały apetytu, aromat tamtejszych przypraw i zapach ciasta powodował zmasowany atak głodu. A co! Na coś te pieniądze trzeba wydawać!

Kolejne dni poświęcone były finałowi konkursu. Impreza rozpoczęła się w piątek od projekcji filmów krótkometrażowych zakwalifikowanych do finału.  Jaka to duma rozpierała nas wszystkich, gdy na ekranie leciały dwa filmy zrobione przez nas! Pewne problemy sprawiało Włochom wymówienie pełnej nazwy naszego liceum, ale cóż…, niech wiedzą, że z Polakami łatwo nie będzie!

Sobotę, 10 października, spędziliśmy w Mediolanie na terenie EXPO. Na to na co Fogg potrzebował 80 dni, nam zajęło 5 godzin! Korea, Japonia, Izrael, Indonezja, Ameryka, Chile! I jeszcze wiele więcej krajów czekało na nas! Również na terenie Expo było ogłoszenie zwycięzców konkursu. Przyznanie nagrody „Franco Scaglia”; wystąpienie Maurizio Martina – ministra polityki rolnej. Uczestniczyły w nim władze oraz przedstawiciele firm i instytucji, które wsparły organizację projektu. Choć nie wygraliśmy to i tak jesteśmy z siebie dumni. Wiemy, że nie wszyscy musieli poznać się na naszym geniuszu, a tym bardziej go zrozumieć!

W niedzielę, 11 października w Bergamo wzięliśmy udział w Dniu Tożsamości Europejskiej. Na Palazzo Della Provincia odbyła się Inauguracja – „Ufficio Europa” – Biura „Europa”. Obecni byli parlamentarzyści oraz lokalne władze, również Fabrizio Spada – dyrektor Biura Komisji Europejskiej w Mediolanie. Przemarsz uczniów przez centrum miasta. W audytorium Piazza Della Liberta’ – powitanie ze strony Patrizii Graziani – dyrektor Biura Edukacji Lombardii, sekcja Bergamo. Dyskusja dotyczyła tematu: Młody obywatel Unii Europejskiej. Przewodniczyli Giancarlo Borra a uczestniczyli: Patrizia Toia, poseł Parlamentu Europejskiego, Giorgio Gori, burmistrz Bergamo, Matteo Rossi – przewodniczący Provincia Bergamo. W niedzielne południe zamknięto posiedzenie i pożegnano szkoły włoskie. My natomiast zwiedziliśmy piękną miejscowość Almenno w dolinie San Tome’ – cudne stare kościoły zachowane w oryginale, do których droga prowadziła wśród tamtejszych winnic.

W poniedziałek 12 października zwiedzaliśmy Mediolan – drugie co do wielkości miasto Włoch niezwykłe i pełne kontrastów, znane bardziej krajanom jako Milan, a Europejczykom i prawdopodobnie również pozostałej części świata kojarzące się bezsprzecznie z piłką nożną i modą. Katedra w Mediolanie to jeden z najpiękniejszych obiektów sakralnych na świecie. Architektonicznie Mediolan to miasto niekonsekwentne. Pomimo szczególnej dbałości mieszkańców o wygląd zewnętrzny, budownictwo to istna mieszanka stylów, a pomiędzy starymi klasycznymi domami można znaleźć bardzo nowoczesne konstrukcje, kłócące się stylem z otoczeniem. Jest to zarazem ważny ośrodek finansowo-gospodarczy. Wiąże się z tym rozbudowana i nowoczesna sieć banków, firm ubezpieczeniowych oraz komunikacja lotnicza czy kolejowa. Swoją siedzibę ma tu również giełda. Obok tej nowoczesności pojawia się też szereg starych zabytkowych kościołów, wśród których króluje XIV-wieczna Katedra z pięcionawowym wnętrzem. Z jej dachu, na który można wjechać windą, roztacza się piękny widok na panoramę Mediolanu.

No i nastał dzień ostatni. Żegnają nas pierwsze promienie słońca! Arrivederci! Żałowaliśmy, że nie możemy zabrać ze sobą choćby połowy włoskiego ciepła do Polski! Ale nasza ojczyzna przywitała nas tak gorąco, że na sercu cieplej już być nie mogło! Co jak co, wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej!

Data dodania: 2020-09-28 10:04:35
Data edycji: 2020-09-28 10:23:32
Ilość wyświetleń: 797

Kalendarz

Olimpiady

Zgłoś się do olimpiady przedmiotowej!
Więcej informacji

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego!