Program wsparcia dla uczniów uzdolnionych
Uczniowie objęci programem wsparcia dla uzdolnionych są w naszej szkole selekcjonowani po rozpoczęciu nauki w I klasach za pomocą rozmowy o przeczytanej książce. W czasie wakacji lub w pierszym miesiącu nauki osoby zainteresowane uczestnictwem w programie, czytają wybraną pozycję z proponowanej listy lektur. Aktualizowana rokrocznie lista zawiera zarówno książki popularnonaukowe, związane z profilem wybranej klasy, jak i sugestie wyboru literatury pięknej i książek związanych z terenem, na którym znajduje się budynek szkoły. Uczniowie mogą też zgłaszać własne propozycje lektur. Listę proponowanych lektur, którą opracowaliśmy na potrzebny programu prezentujemy w pliku poniżej. Wszystkie wskazane ksiażki znajdują się w zasobach szkolnej biblioteki.
Rozmowa dotyczy motywacji wyboru książki, tego, co młody człowiek uznaje w niej za najważniejsze, a także zainteresowań i chęci brania udziału w konkursach, olimpiadach bądź działalności społecznej. W ten sposób powstaje wstępna lista osób, którym proponujemy udział w programie. Po akceptacji przez ucznia i doprecyzowaniu jego oczekiwań i możliwości staje się on członkiem programu i wybiera sobie (w drodze konsultacji z opiekunem uczniów uzdolnionych) tutora, czyli nauczyciela, który będzie służył mu pomocą i radą, kierunkował jego zainteresowania i wskazywał, jak może je rozwijać. Tutor może być zmieniony w każdej chwili na prośbę ucznia lub dotychczasowego opiekuna, o ile kolejny nauczyciel wyrazi zgodę na pełnienie tej funkcji. Także w każdym momencie uczestnik programu może zrezygnować z udziału w nim.
Uczniowie klas starszych są typowani do programu przez nauczycieli lub mogą zgłosić się sami – bierzemy pod uwagę to, jak dotychczas funkcjonował w szkole kandydat, czy jego zdolności dały się w jakichś sposób dostrzec, jaka jest jego motywacja itd.
Ewaluacja listy uczniów zdolnych następuje co rok na podstawie rozmowy z tutorem i / lub wychowawcą klasy – podstawowym warunkiem kontynuacji udziału w programie jest zdobycie w klasyfikacji rocznej ocen co najmniej dostatecznych z przedmiotów, które odpowiadają dziedzinom niebędącym w polu zainteresowań kandydata i ocen bardzo dobrych z dziedzin(y) wybranych (wybranej). Istotne jest także, żeby uczestnik programu próbował swoich sił w różnorodnych aktywnościach szkolnych i pozaszkolnych (konkursy, prezentacje talentów, zawody sportowe i artystyczne itd.), a także żeby utrzymywał regularny kontakt z tutorem wg indywidualnie ustalonych zasad.
Nasi zdolni stanowią szerokie grono osób o bardzo ciekawych i rozmaitych zainteresowaniach – od wolontariatu przez oceanografię po filozofię. Przed nami wyzwania:
a jeżeli macie jakiekolwiek pomysły/pytania/uwagi, jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie, dzięki którym współpraca między uczniem a opiekunem stanie się jeszcze bardziej wartościowa.
Zachęcamy nie tylko uczniów uzdolnionych do korzystania z oferty miasta – ciekawy spis różnorodnych wykładów i spotkań można znaleźć np. na stronach uczelni i instytucji kultury.
W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu z koordynatorem programu opieki nad uczniami uzdolnionymi – panem Rafałem Szewczykiem (mailowo, przez dziennik elektroniczny czy zawsze w szkolnej bibliotece).
00-180 Warszawa
ul. Miła 7