Projekt „Getto Warszawskie”
W roku szkolnym 2004/2005 szkoÅ‚a przeniosÅ‚a siÄ™ do budynku przy ul. MiÅ‚ej 7. Przeprowadzka zmieniÅ‚a wiele w życiu szkolnej spoÅ‚ecznoÅ›ci. UlicÄ™ ÅšwiÄ™tojerskÄ…, miejsce tÄ™tniÄ…ce życiem, peÅ‚ne turystów i staromiejskich zabytków zamieniliÅ›my na spokojne, zielone przestrzenie Muranowa. Dla nauczycieli historii, jÄ™zyka polskiego i wiedzy o kulturze pojawiÅ‚o siÄ™ nowe wyzwanie. Nowe miejsce bowiem także miaÅ‚o swojÄ… historiÄ™ – ale zupeÅ‚nie innÄ…. To tutaj podczas drugiej wojny Å›wiatowej znajdowaÅ‚o siÄ™ warszawskie getto. Grupy mÅ‚odzieży z flagami Izraela zatrzymujÄ…ce siÄ™ przy kopcu Anielewicza, autokary z turystami z różnych zakÄ…tków Å›wiata zwalniajÄ…ce przy pomniku Umschlagplatz, obchody z udziaÅ‚em wybitnych postaci życia politycznego przy pomniku Bohaterów Getta – to nowe wyzwanie podkreÅ›laÅ‚y.
I wÅ‚aÅ›nie dlatego pojawiÅ‚a siÄ™ idea zorganizowania projektu Rola LXXXI LO im. A. Fredry w edukacji o historii warszawskiego getta i relacjach polsko-żydowskich. Motto projektu, pochodzÄ…ce z książki JarosÅ‚awa Marka Rymkiewicza Umschlagplatz, wybrali nauczycielka jÄ™zyka polskiego WiesÅ‚awa MÅ‚ynarczyk i nauczyciel historii BogusÅ‚aw JÄ™druszczak. Brzmi ono: „Jakie to ma lub może mieć znaczenie dla naszej przyszÅ‚oÅ›ci, że mieszkamy wokóÅ‚ miejsca ich Å›mierci?”. Nauczyciele ci zostali opiekunami projektu. Oni też, wspólnie z uczniami, nakreÅ›lili jesieniÄ… 2004 r. gÅ‚ówne cele projektu – poznanie historii warszawskiego getta, uÅ›wiadomienie spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej wyjÄ…tkowoÅ›ci miejsca, w którym znajduje siÄ™ budynek szkoÅ‚y, poznanie istniejÄ…cych wspóÅ‚czeÅ›nie Å›ladów warszawskiego getta oraz ważnych miejsc, instytucji i ciekawych ludzi zwiÄ…zanych z prezentowanym zagadnieniem, spotkania z mÅ‚odzieżą i nauczycielami z Izraela, paÅ„stw europejskich i Stanów Zjednoczonych, odkrywanie wspólnych wartoÅ›ci, a zarazem odmiennoÅ›ci innych kultur.
Do realizacji projektu wÅ‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ różne instytucje, organizacje i stowarzyszenia, m.in. Å»ydowski Instytut Historyczny, Biuro Edukacji Publicznej Instytutu PamiÄ™ci Narodowej, Muzeum Historii Å»ydów Polskich, Stowarzyszenie „Dzieci Holokaustu”, Forum Dialogu miÄ™dzy Narodami, Fundacja Shalom.
Oficjalna inauguracja projektu, angażujÄ…ca caÅ‚e szkolne Å›rodowisko, odbyÅ‚a siÄ™ 9 lutego 2005 r. – z udziaÅ‚em licznych goÅ›ci w budynku naszej szkoÅ‚y zostaÅ‚a otwarta staÅ‚a, dwujÄ™zyczna wystawa (w jÄ™zyku polskim i angielskim) Historia Warszawskiego Getta. Prezentuje ona historiÄ™ miejsca, w którym w latach 1940–1943 znajdowaÅ‚o siÄ™ utworzone przez Niemców getto.
Refleksje na temat historii i postaw ludzkich pobrzmiewaÅ‚y w wystÄ…pieniach PaÅ„ Elżbiety Ficowskiej i Joanny Sobolewskiej ze Stowarzyszenia „Dzieci Holokaustu”. Pani Krystyna Budnicka, ocalona z Holokaustu, przekazaÅ‚a naszemu liceum menorÄ™ przywiezionÄ… z Izraela. JednoczeÅ›nie można byÅ‚o posmakować różnych potraw przygotowanych przez uczniów wedle przepisów tradycyjnej kuchni żydowskiej.
Przez kolejne lata projekt realizowany byÅ‚ na kilku pÅ‚aszczyznach. ByÅ‚y to zajÄ™cia edukacyjne dla uczniów, przygotowanie ich do konkursu Historia i kultura Å»ydów polskich, a także wycieczki na terenie byÅ‚ego getta i żydowskiej Warszawy, spotkania ze Å›wiadkami historii – „dziećmi Holokaustu” oraz z mÅ‚odzieżą żydowskÄ… z Izraela, USA, Kanady i z uczniami szkóÅ‚ polonijnych we Francji. Bardzo ważne byÅ‚y sierpniowe spotkania z nauczycielami francuskimi, zajmujÄ…cymi siÄ™ tematykÄ… Holokaustu, podczas których twórcy projektu – WiesÅ‚awa MÅ‚ynarczyk i BogusÅ‚aw JÄ™druszczak prezentowali metody edukacji o HolokauÅ›cie w Polsce, a także dowiadywali siÄ™, w jaki sposób naucza siÄ™ o HolokauÅ›cie we Francji.
W ramach projektu organizowane sÄ… w szkole obchody Dnia PamiÄ™ci o HolokauÅ›cie i PrzeciwdziaÅ‚aniu Zbrodniom przeciwko LudzkoÅ›ci (19 IV) oraz MiÄ™dzynarodowego Dnia PamiÄ™ci o ofiarach Holokaustu (27 I), podczas których uczniowie mogÄ… uczestniczyć w wykÅ‚adach znanych osób zajmujÄ…cych siÄ™ zawodowo historiÄ… Holokaustu.
Spotkania z mÅ‚odzieżą z Izraela, a także z USA i Kanady dotyczÄ… nie tylko historii Å»ydów w Polsce – niejednokrotnie miejsca zamieszkania ich dziadków, ale także sÄ… spotkaniami o charakterze integracyjnym. Nasi uczniowie oprowadzajÄ… Izraelczyków nie tylko po terenie dawnego getta, ale też pokazujÄ… im inne miejsca w Warszawie. Wspólne zajÄ™cia edukacyjne eksponujÄ… także wspóÅ‚czesny koloryt Polski.
Podobne spotkania miaÅ‚y miejsce z uczniami – dziećmi Polaków mieszkajÄ…cych we Francji oraz z uczniami z Czech, gdzie oprócz historii warszawskiego getta poruszane byÅ‚y inne aspekty historii Polski XX wieku.
Ważnym osiÄ…gniÄ™ciem projektu byÅ‚y nagrody, jakie uczniowie uzyskali w konkursie Historia i kultura Å»ydów polskich, organizowanym przez FundacjÄ™ Shalom co dwa lata:
W 2009 r. uczennica Katarzyna Plencler zajęła pierwsze miejsce w konkursie Mój Muranów – Moja Praga, zorganizowanym przez Muzeum Historii Å»ydów Polskich, a uczeÅ„ Jakub Supera trzecie.
Nauczyciele WiesÅ‚awa MÅ‚ynarczyk i BogusÅ‚aw JÄ™druszczak, opiekunowie projektu, otrzymali w 2008 r. dyplom dla Polaków ratujÄ…cych zabytki kultury żydowskiej, przyznawany przez Muzeum Historii Å»ydów Polskich, Å»ydowski Instytut Historyczny, AmbasadÄ™ Izraela i Muzeum Galicja. Ponadto WiesÅ‚awa MÅ‚ynarczyk byÅ‚a dwukrotnie – w 2008 i 2009 r. – nominowana do nagrody im. Ireny Sendlerowej Za naprawianie Å›wiata.
Po otwarciu Muzeum POLIN ważnym elementem edukacji staÅ‚y siÄ™ wizyty uczniów w Muzeum, zwiedzanie wystawy staÅ‚ej, jak równiez udziaÅ‚ w spotkaniach ze Å›wiadkami historii. PamiÄ™tne spotkanie z prof. WÅ‚adysÅ‚awem Bartoszewskim odbyÅ‚o siÄ™ w roku 2014 w czasie obchodów 72. rocznicy powoÅ‚ania Rady Pomocy Å»ydom „Å»egota”.
W 40. rocznicÄ™ wydarzeÅ„ marcowych (2018 r.) uczniowie klasy 2e, pod opiekÄ… polonistki pani WiesÅ‚awy MÅ‚ynarczyk, przy wspóÅ‚pracy z Centrum Kultury Jidysz i Technikum im. K. KieÅ›lowskiego realizowali projekt „Zichrojnes -Wspomnienia”. DotyczyÅ‚ on wspomnieÅ„ Å›wiadków wydarzeÅ„ Marca ’68. Nasi uczniowie przeprowadzali szereg wywiadów z bohaterami tamtych dni. Efektem koÅ„cowym projektu byÅ‚o stworzenie „Mapy sentymentalnej emigrantów marcowych” oraz reportażu bÄ™dÄ…cego filmowym zapisem rozmów ze Å›wiadkami. W czasie Festiwalu Warszawa Singera odbyÅ‚ siÄ™ spacer Å›ladami tej mapy oraz pokaz filmu zmontowanego przez uczniów Technikum.
Nasi uczniowie z dużym zaangażowaniem uczestniczÄ… także rokrocznie w akcji Å»onkile upamietniajÄ…cej Powstanie w Getcie Warszawskim, a w ostatnim czasie wÅ‚Ä…czyli siÄ™ w oprowadzania rówieÅ›nicze po wystawie "Obcy w domu. WokóÅ‚ Marca ’68”.
00-180 Warszawa
ul. Miła 7