Rola LXXXI LO w nauczaniu o Getcie Warszawskim i relacjach polsko-żydowskich - LXXXI Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Fredry w Warszawie
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Rola LXXXI LO w nauczaniu o Getcie Warszawskim i relacjach polsko-żydowskich

Rola LXXXI LO w nauczaniu o Getcie Warszawskim i relacjach polsko-żydowskich

Projekt „Getto Warszawskie”

W roku szkolnym 2004/2005 szkoÅ‚a przeniosÅ‚a siÄ™ do budynku przy ul. MiÅ‚ej 7. Przeprowadzka zmieniÅ‚a wiele w Å¼yciu szkolnej spoÅ‚ecznoÅ›ci. UlicÄ™ ÅšwiÄ™tojerskÄ…, miejsce tÄ™tniÄ…ce życiem, peÅ‚ne turystów i staromiejskich zabytków zamieniliÅ›my na spokojne, zielone przestrzenie Muranowa. Dla nauczycieli historii, jÄ™zyka polskiego i wiedzy o kulturze pojawiÅ‚o siÄ™ nowe wyzwanie. Nowe miejsce bowiem także miaÅ‚o swojÄ… historiÄ™ – ale zupeÅ‚nie innÄ…. To tutaj podczas drugiej wojny Å›wiatowej znajdowaÅ‚o siÄ™ warszawskie getto. Grupy mÅ‚odzieży z flagami Izraela zatrzymujÄ…ce siÄ™ przy kopcu Anielewicza, autokary z turystami z różnych zakÄ…tków Å›wiata zwalniajÄ…ce przy pomniku Umschlagplatz, obchody z udziaÅ‚em wybitnych postaci życia politycznego przy pomniku Bohaterów Getta – to nowe wyzwanie podkreÅ›laÅ‚y.

 

I wÅ‚aÅ›nie dlatego pojawiÅ‚a siÄ™ idea zorganizowania projektu Rola LXXXI LO im. A. Fredry w edukacji o historii warszawskiego getta i relacjach polsko-żydowskich. Motto projektu, pochodzÄ…ce z książki JarosÅ‚awa Marka Rymkiewicza Umschlagplatz, wybrali nauczycielka jÄ™zyka polskiego WiesÅ‚awa MÅ‚ynarczyk i nauczyciel historii BogusÅ‚aw JÄ™druszczak. Brzmi ono: „Jakie to ma lub może mieć znaczenie dla naszej przyszÅ‚oÅ›ci, że mieszkamy wokóÅ‚ miejsca ich Å›mierci?”. Nauczyciele ci zostali opiekunami projektu. Oni też, wspólnie z uczniami, nakreÅ›lili jesieniÄ… 2004 r. gÅ‚ówne cele projektu – poznanie historii warszawskiego getta, uÅ›wiadomienie spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej wyjÄ…tkowoÅ›ci miejsca, w którym znajduje siÄ™ budynek szkoÅ‚y, poznanie istniejÄ…cych wspóÅ‚czeÅ›nie Å›ladów warszawskiego getta oraz ważnych miejsc, instytucji i ciekawych ludzi zwiÄ…zanych z prezentowanym zagadnieniem, spotkania z mÅ‚odzieżą i nauczycielami z Izraela, paÅ„stw europejskich i Stanów Zjednoczonych, odkrywanie wspólnych wartoÅ›ci, a zarazem odmiennoÅ›ci innych kultur.

 

Do realizacji projektu wÅ‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ różne instytucje, organizacje i stowarzyszenia, m.in. Å»ydowski Instytut Historyczny, Biuro Edukacji Publicznej Instytutu PamiÄ™ci Narodowej, Muzeum Historii Å»ydów Polskich, Stowarzyszenie „Dzieci Holokaustu”, Forum Dialogu miÄ™dzy Narodami, Fundacja Shalom.

 

Oficjalna inauguracja projektu, angażujÄ…ca caÅ‚e szkolne Å›rodowisko, odbyÅ‚a siÄ™ 9 lutego 2005 r. – z udziaÅ‚em licznych goÅ›ci w budynku naszej szkoÅ‚y zostaÅ‚a otwarta staÅ‚a, dwujÄ™zyczna wystawa (w jÄ™zyku polskim i angielskim) Historia Warszawskiego Getta. Prezentuje ona historiÄ™ miejsca, w którym w latach 1940–1943 znajdowaÅ‚o siÄ™ utworzone przez Niemców getto.

Refleksje na temat historii i postaw ludzkich pobrzmiewaÅ‚y w wystÄ…pieniach PaÅ„ Elżbiety Ficowskiej i Joanny Sobolewskiej ze Stowarzyszenia „Dzieci Holokaustu”. Pani Krystyna Budnicka, ocalona z Holokaustu, przekazaÅ‚a naszemu liceum menorÄ™ przywiezionÄ… z Izraela. JednoczeÅ›nie można byÅ‚o posmakować różnych potraw przygotowanych przez uczniów wedle przepisów tradycyjnej kuchni żydowskiej.

 

Przez kolejne lata projekt realizowany byÅ‚ na kilku pÅ‚aszczyznach. ByÅ‚y to zajÄ™cia edukacyjne dla uczniów, przygotowanie ich do konkursu Historia i kultura Å»ydów polskich, a także wycieczki na terenie byÅ‚ego getta i Å¼ydowskiej Warszawy, spotkania ze Å›wiadkami historii – „dziećmi Holokaustu” oraz z mÅ‚odzieżą żydowskÄ… z Izraela, USA, Kanady i z uczniami szkóÅ‚ polonijnych we Francji. Bardzo ważne byÅ‚y sierpniowe spotkania z nauczycielami francuskimi, zajmujÄ…cymi siÄ™ tematykÄ… Holokaustu, podczas których twórcy projektu – WiesÅ‚awa MÅ‚ynarczyk i BogusÅ‚aw JÄ™druszczak prezentowali metody edukacji o HolokauÅ›cie w Polsce, a także dowiadywali siÄ™, w jaki sposób naucza siÄ™ o HolokauÅ›cie we Francji.

 

W ramach projektu organizowane sÄ… w szkole obchody Dnia PamiÄ™ci o HolokauÅ›cie i PrzeciwdziaÅ‚aniu Zbrodniom przeciwko LudzkoÅ›ci (19 IV) oraz MiÄ™dzynarodowego Dnia PamiÄ™ci o ofiarach Holokaustu (27 I), podczas których uczniowie mogÄ… uczestniczyć w wykÅ‚adach znanych osób zajmujÄ…cych siÄ™ zawodowo historiÄ… Holokaustu.

 

Spotkania z mÅ‚odzieżą z Izraela, a także z USA i Kanady dotyczÄ… nie tylko historii Å»ydów w Polsce – niejednokrotnie miejsca zamieszkania ich dziadków, ale także sÄ… spotkaniami o charakterze integracyjnym. Nasi uczniowie oprowadzajÄ… Izraelczyków nie tylko po terenie dawnego getta, ale też pokazujÄ… im inne miejsca w Warszawie. Wspólne zajÄ™cia edukacyjne eksponujÄ… także wspóÅ‚czesny koloryt Polski.

 

Podobne spotkania miaÅ‚y miejsce z uczniami – dziećmi Polaków mieszkajÄ…cych we Francji oraz z uczniami z Czech, gdzie oprócz historii warszawskiego getta poruszane byÅ‚y inne aspekty historii Polski XX wieku.

Ważnym osiÄ…gniÄ™ciem projektu byÅ‚y nagrody, jakie uczniowie uzyskali w konkursie Historia i kultura Å»ydów polskich, organizowanym przez FundacjÄ™ Shalom co dwa lata:

  • Jakub Supera zostaÅ‚ w 2010 r. laureatem tego konkursu,
  • Marcin SkoczeÅ„ i Maria WÄ™grzyn otrzymali tytuÅ‚ finalistów (2014 i 2018),
  • a Jacek Modrzejewski i Alicja Piwnicka wyróżnienia (2008 i 2012).

W 2009 r. uczennica Katarzyna Plencler zajęła pierwsze miejsce w konkursie Mój Muranów – Moja Praga, zorganizowanym przez Muzeum Historii Å»ydów Polskich, a uczeÅ„ Jakub Supera trzecie.

 

Nauczyciele WiesÅ‚awa MÅ‚ynarczyk i BogusÅ‚aw JÄ™druszczak, opiekunowie projektu, otrzymali w 2008 r. dyplom dla Polaków ratujÄ…cych zabytki kultury żydowskiej, przyznawany przez Muzeum Historii Å»ydów Polskich, Å»ydowski Instytut Historyczny, AmbasadÄ™ Izraela i Muzeum Galicja. Ponadto WiesÅ‚awa MÅ‚ynarczyk byÅ‚a dwukrotnie – w 2008 i 2009 r. – nominowana do nagrody im. Ireny Sendlerowej Za naprawianie Å›wiata.

 

Po otwarciu Muzeum POLIN ważnym elementem edukacji staÅ‚y siÄ™ wizyty uczniów w Muzeum, zwiedzanie wystawy staÅ‚ej, jak równiez udziaÅ‚ w spotkaniach ze Å›wiadkami historii. PamiÄ™tne spotkanie z prof. WÅ‚adysÅ‚awem Bartoszewskim odbyÅ‚o siÄ™ w roku 2014 w czasie obchodów 72. rocznicy powoÅ‚ania Rady Pomocy Å»ydom „Å»egota”.

 

W 40. rocznicÄ™ wydarzeÅ„ marcowych (2018 r.) uczniowie klasy 2e, pod opiekÄ… polonistki pani WiesÅ‚awy MÅ‚ynarczyk, przy wspóÅ‚pracy z Centrum Kultury Jidysz i Technikum im. K. KieÅ›lowskiego realizowali projekt „Zichrojnes -Wspomnienia”. DotyczyÅ‚ on wspomnieÅ„ Å›wiadków wydarzeÅ„ Marca ’68. Nasi uczniowie przeprowadzali szereg wywiadów z bohaterami tamtych dni. Efektem koÅ„cowym projektu byÅ‚o stworzenie „Mapy sentymentalnej emigrantów marcowych” oraz reportażu bÄ™dÄ…cego filmowym zapisem rozmów ze Å›wiadkami. W czasie Festiwalu Warszawa Singera odbyÅ‚ siÄ™ spacer Å›ladami tej mapy oraz pokaz filmu zmontowanego przez uczniów Technikum.

 

Nasi uczniowie z dużym zaangażowaniem uczestniczÄ… także rokrocznie w akcji Å»onkile upamietniajÄ…cej Powstanie w Getcie Warszawskim, a w ostatnim czasie wÅ‚Ä…czyli siÄ™ w oprowadzania rówieÅ›nicze po wystawie "Obcy w domu. WokóÅ‚ Marca ’68”.

Data dodania: 2020-09-14 14:18:43
Data edycji: 2021-03-11 08:49:59
Ilość wyświetleń: 1485

Kalendarz

Olimpiady

Zgłoś się do olimpiady przedmiotowej!
Więcej informacji

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego!
Więcej informacji
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej