Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Książka JEST lustrem... Literatura jako źródło wiedzy o naturze człowieka - innowacja pedagogiczna pani prof. A. Widman-Drzewieckiej

Książka JEST lustrem... Literatura jako źródło wiedzy o naturze człowieka - innowacja pedagogiczna pani prof. A. Widman-Drzewieckiej

Autor: Anita Widman-Drzewiecka

Miejsce realizacji: LXXXI Liceum Ogólnokształcące im. A. Fredry w Warszawie

Osoby wdrażające: Anita Widman-Drzewiecka oraz inni nauczyciele poloniści

Innowacja obejmuje: klasy I-IV – lekcje języka polskiego i dziennikarstwa

 

Założenia innowacji:

Ponieważ poziom czytelnictwa w Polsce stale spada, innowacja ma służyć w bezpośredni sposób promocji czytania. Skierowana jest do uczniów liceum, którzy muszą zmierzyć się z ogromem kanonicznych lektur, nierzadko stanowiących dla nich czytelnicze wyzwanie. Innowacja zakłada zmianę podejścia do sposobu omawiania lektur, ma obudzić w uczniach pasję czytania, zdobywania szerokiej wiedzy humanistycznej, a także usprawnić poziom rozumienia tekstu.

Za klucz do realizacji tego zadania przyjmuję ukierunkowanie uczniów na interdyscyplinarne czytanie poszerzające konteksty kulturowe, w tym kontekst psychologiczny, który stanie się dla uczniów swoistym przewodnikiem egzystencjalnym. Takie założenie zostało również wpisane w tytuł innowacji, która jest parafrazą myśli Stendhala zakładającej mimetyczny, oddający rzeczywistość charakter tekstów literackich. W takim rozumieniu lektura stać ma się dla uczniów odpowiedzią na doznania rzeczywistości.

 

Innowacyjny charakter zapewni:

  • Niestandardowe podejście do lektury
  • Uatrakcyjnienie metod nauczania i sposobów przyswajania wiedzy
  • Intensyfikacja działań zmierzających do poszerzenia wiedzy humanistycznej
  • Praca z wykorzystaniem wielu metod, korelacja treści humanistycznych
  • Rozwijanie kompetencji czytelniczych, społecznych i kulturowych
     

Cel główny:

Podniesienie poziomu czytelnictwa oraz rozumienia czytanego tekstu

 

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie pasji czytelniczej
  • Przełamanie barier czytelniczych
  • Poszerzanie kontekstu lekturowego
  • Urozmaicenie procesu czytania i omawiania tekstów kanonicznych
  • Budzenie świadomości czytelniczej, zainteresowań humanistycznych
  • Podniesienie poziomu rozumienia tekstów literackich
  • Uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego
  • Rozwijanie kreatywności ucznia
  • Motywowanie uczniów do nauki
  • Dostrzeżenie własnego potencjału
     

Treści:

Lektury szkolne obejmujące poziom podstawowy i rozszerzony oraz teksty niekanoniczne wybrane przez uczniów

 

Formy realizacji obejmą:

  • Projekt Narodowe Czytanie i dyskusja związana z psychologicznym aspektem czytanego tekstu
  • Projekt: Uczeń zdolny
  • Akcja Bookcrossing – szkolna wymiana książek
  • Slam poetycki
  • E-recenzje w szkolnej gazetce
  • Kawiarenka literacka
  • Kreatywne omawianie lektury – np. metoda clusteringu, projektu, leporello, lektura w pudełku, literatura challenge, literacki pokój zagadek, a także wykorzystanie social mediów: awatary bohaterów literackich, Fakebook, Instagram
  • Udział w Olimpiadzie Języka polskiego oraz Olimpiadzie wiedzy o mediach
  • Lekcje w Muzeum Literatury
  • Wycieczki literackie – np. śladami bohaterów „Lalki”
     

Efekty działań:

  • Zwiększenie zainteresowania klasyką literatury potwierdzone wysokim poziomem czytelnictwa
  • Aktywność uczniów związana z procesem poznawania tekstów
  • Podniesienie poziomu rozumienia tekstu literackiego
  • Osiągnięcie lepszych wyników w nauce
  • Poznanie różnych form, technik nauczania i zdobywania wiedzy
  • Dowartościowanie, pogłębienie umiejętności czytelniczych oraz społecznych
     

Ewaluacja:

  • Wzrost poziomu czytelnictwa – wypożyczanie książek w szkolnej bibliotece
  • Osiągnięcia uczniów w szkolnych, powiatowych i ogólnopolskich konkursach
  • Wyniki egzaminów, oceny semestralne
  • Zaangażowanie uczniów w projekty
  • Rozwój szkolnej e-gazetki
Data dodania: 2020-11-17 11:27:40
Data edycji: 2020-11-17 11:37:43
Ilość wyświetleń: 1008

Kalendarz

Olimpiady

Zgłoś się do olimpiady przedmiotowej!
Więcej informacji

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego!
Więcej informacji
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej