Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Książka JEST lustrem... Literatura jako źródło wiedzy o naturze człowieka - innowacja pedagogiczna pani prof. A. Widman-Drzewieckiej

Książka JEST lustrem... Literatura jako źródło wiedzy o naturze człowieka - innowacja pedagogiczna pani prof. A. Widman-Drzewieckiej

Autor: Anita Widman-Drzewiecka

Miejsce realizacji: LXXXI Liceum Ogólnokształcące im. A. Fredry w Warszawie

Osoby wdrażające: Anita Widman-Drzewiecka oraz inni nauczyciele poloniści

Innowacja obejmuje: klasy I-IV – lekcje języka polskiego i dziennikarstwa

 

Założenia innowacji:

Ponieważ poziom czytelnictwa w Polsce stale spada, innowacja ma służyć w bezpośredni sposób promocji czytania. Skierowana jest do uczniów liceum, którzy muszą zmierzyć się z ogromem kanonicznych lektur, nierzadko stanowiących dla nich czytelnicze wyzwanie. Innowacja zakłada zmianę podejścia do sposobu omawiania lektur, ma obudzić w uczniach pasję czytania, zdobywania szerokiej wiedzy humanistycznej, a także usprawnić poziom rozumienia tekstu.

Za klucz do realizacji tego zadania przyjmuję ukierunkowanie uczniów na interdyscyplinarne czytanie poszerzające konteksty kulturowe, w tym kontekst psychologiczny, który stanie się dla uczniów swoistym przewodnikiem egzystencjalnym. Takie założenie zostało również wpisane w tytuł innowacji, która jest parafrazą myśli Stendhala zakładającej mimetyczny, oddający rzeczywistość charakter tekstów literackich. W takim rozumieniu lektura stać ma się dla uczniów odpowiedzią na doznania rzeczywistości.

 

Innowacyjny charakter zapewni:

  • Niestandardowe podejście do lektury
  • Uatrakcyjnienie metod nauczania i sposobów przyswajania wiedzy
  • Intensyfikacja działań zmierzających do poszerzenia wiedzy humanistycznej
  • Praca z wykorzystaniem wielu metod, korelacja treści humanistycznych
  • Rozwijanie kompetencji czytelniczych, społecznych i kulturowych
     

Cel główny:

Podniesienie poziomu czytelnictwa oraz rozumienia czytanego tekstu

 

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie pasji czytelniczej
  • Przełamanie barier czytelniczych
  • Poszerzanie kontekstu lekturowego
  • Urozmaicenie procesu czytania i omawiania tekstów kanonicznych
  • Budzenie świadomości czytelniczej, zainteresowań humanistycznych
  • Podniesienie poziomu rozumienia tekstów literackich
  • Uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego
  • Rozwijanie kreatywności ucznia
  • Motywowanie uczniów do nauki
  • Dostrzeżenie własnego potencjału
     

Treści:

Lektury szkolne obejmujące poziom podstawowy i rozszerzony oraz teksty niekanoniczne wybrane przez uczniów

 

Formy realizacji obejmą:

  • Projekt Narodowe Czytanie i dyskusja związana z psychologicznym aspektem czytanego tekstu
  • Projekt: Uczeń zdolny
  • Akcja Bookcrossing – szkolna wymiana książek
  • Slam poetycki
  • E-recenzje w szkolnej gazetce
  • Kawiarenka literacka
  • Kreatywne omawianie lektury – np. metoda clusteringu, projektu, leporello, lektura w pudełku, literatura challenge, literacki pokój zagadek, a także wykorzystanie social mediów: awatary bohaterów literackich, Fakebook, Instagram
  • Udział w Olimpiadzie Języka polskiego oraz Olimpiadzie wiedzy o mediach
  • Lekcje w Muzeum Literatury
  • Wycieczki literackie – np. śladami bohaterów „Lalki”
     

Efekty działań:

  • Zwiększenie zainteresowania klasyką literatury potwierdzone wysokim poziomem czytelnictwa
  • Aktywność uczniów związana z procesem poznawania tekstów
  • Podniesienie poziomu rozumienia tekstu literackiego
  • Osiągnięcie lepszych wyników w nauce
  • Poznanie różnych form, technik nauczania i zdobywania wiedzy
  • Dowartościowanie, pogłębienie umiejętności czytelniczych oraz społecznych
     

Ewaluacja:

  • Wzrost poziomu czytelnictwa – wypożyczanie książek w szkolnej bibliotece
  • Osiągnięcia uczniów w szkolnych, powiatowych i ogólnopolskich konkursach
  • Wyniki egzaminów, oceny semestralne
  • Zaangażowanie uczniów w projekty
  • Rozwój szkolnej e-gazetki
Data dodania: 2020-11-17 11:27:40
Data edycji: 2020-11-17 11:37:43
Ilość wyświetleń: 1282

Kalendarz

Olimpiady

Zgłoś się do olimpiady przedmiotowej!
Więcej informacji

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego!
Więcej informacji
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej