Autor: Anita Widman-Drzewiecka
Miejsce realizacji: LXXXI Liceum Ogólnokształcące im. A. Fredry w Warszawie
Osoby wdrażające: Anita Widman-Drzewiecka oraz inni nauczyciele poloniści
Innowacja obejmuje: klasy I-IV – lekcje języka polskiego i dziennikarstwa
Założenia innowacji:
Ponieważ poziom czytelnictwa w Polsce stale spada, innowacja ma służyć w bezpośredni sposób promocji czytania. Skierowana jest do uczniów liceum, którzy muszą zmierzyć się z ogromem kanonicznych lektur, nierzadko stanowiących dla nich czytelnicze wyzwanie. Innowacja zakłada zmianę podejścia do sposobu omawiania lektur, ma obudzić w uczniach pasję czytania, zdobywania szerokiej wiedzy humanistycznej, a także usprawnić poziom rozumienia tekstu.
Za klucz do realizacji tego zadania przyjmuję ukierunkowanie uczniów na interdyscyplinarne czytanie poszerzające konteksty kulturowe, w tym kontekst psychologiczny, który stanie się dla uczniów swoistym przewodnikiem egzystencjalnym. Takie założenie zostało również wpisane w tytuł innowacji, która jest parafrazą myśli Stendhala zakładającej mimetyczny, oddający rzeczywistość charakter tekstów literackich. W takim rozumieniu lektura stać ma się dla uczniów odpowiedzią na doznania rzeczywistości.
Innowacyjny charakter zapewni:
Cel główny:
Podniesienie poziomu czytelnictwa oraz rozumienia czytanego tekstu
Cele szczegółowe:
Treści:
Lektury szkolne obejmujące poziom podstawowy i rozszerzony oraz teksty niekanoniczne wybrane przez uczniów
Formy realizacji obejmą:
Efekty działań:
Ewaluacja:
00-180 Warszawa
ul. Miła 7